ת"פ 40036/06 מדינת ישראל נ' סמיון בניאורשווילי ואח'

שם בית המשפט
מחוזי (ת"א)
שם השופט
ח' כבוב
החלטה מיום
23/04/07
נושא פסק הדין
העמדה לדין בישראל בגין הלבנת הון שמקורה בעבירות שבוצעו מחוץ לישראל.
תמצית פס"ד

כנגד הנאשמים הוגש כתב אישום, לפיו במהלך השנים 2000-2004 הם עסקו בהברחת סיגריות אל תחומי האיחוד האירופי, במימדים והיקפים גדולים, כאשר פעולות ההברחה נעשו על פני הגלובוס, החל מסין, דרך ישראל, וכלה במדינות רבות ברחבי אירופה. ההברחה בוצעה בעזרת מספר חברות הובלה ונהגים, תוך שהסיגריות מוסוות בין צעצועים, כלי בית ומכשירים אלקטרוניים. במסגרת המעבר דרך מדינות האיחוד האירופי נפרקו הסיגריות במדינות האיחוד, והסחורה ששימשה להסוואה המשיכה לכיוון מדינות מזרח אירופה.

 

ההכנסות הועברו במסווה לחשבון הבנק של הנאשמים בישראל, במטרה לטשטש ולהסוות את מקור הכסף, זאת תוך זיוף מאות חשבוניות מס, בארץ ובחו"ל.

 

הסניגורים טענו, כטענה מקדמית, כי יש לבטל את כתב האישום מכיוון שקיים הליך משפטי "תלוי ועומד" כנגד הנאשמים בבלגיה. לטענתם יש חפיפה בין התיק שנדון שם, לבין התיק שהוגש בישראל.

 

בית המשפט קובע:

  1. 1. סעיף 2 לחוק מאפשר הגשת כתב אישום אחד בחו"ל, בגין עבירות המקור שאינן נכנסות בגדר סמכותה הטריטוריאלית של ישראל, וכתב אישום נוסף בישראל, בגין עבירות הלבנת ההון אשר בוצעו בישראל,  ואשר לגביהן לא קיימת סמכות העמדה לדין לכל מדינה אחרת פרט לישראל.

 

פרשנות זו לא רק שמתיישבת עם לשון החוק, אלא שהיא הפרשנות הראויה היחידה המקיימת את תכליתו, שאם לא כן אנו עשויים למצוא עצמנו בפני תוצאה אבסורדית בה תהפוך ישראל למדינה בה מולבן הון שמקורו בעבירות פליליות שבוצעו ברחבי העולם, מבלי שתהיה למדינה כלשהי סמכות העמדה לדין בגין מעשים אלו (סעיף 6 להחלטה).